Pages

Followers

11 October 2010

Budi Bahasa Budaya Kita

Hasil Nukilan oleh Lalinkfyza at Monday, October 11, 2010
Salam semua...

Jumaat lepas saya demam jadi apa ke hal nya?
pegi la klinik kesihatan berdekatan rumah anda!!~ hahahahaha..
pegi la klinik kesihatan..
memandangkan saya dah terlewat dtg bulan selama 9 hari..
maybe jugak demam saya berpunca daripada period saya yang lambat..
so doktor sarankan buat la ujian UPT (pragnant test yer adik-adik)
dan keputusannya??? adakah berita gembira yang dinanti selama ni akan tiba??
oh tidakkkkkkkkkkkkkkkkkkkk!!~
resultnye negative! (lupe nak snap result sebab frust sgt)
then lepas buat test..maka berjumpa la doktor anda..
doktor yang baik hati tu cadangkan saya ke hospital utk scan perut ni.
mana la tahu ada ketumbuhan ke atau masalah lain pada rahim saya ni

Lepas solat  jumaat, saya dan en hubby terus pegi Hospital XX
Lepas buat scan, sekali lagi nurse tu minta buat UPT test..
Test la pulak sekali lagi. [masuk kali ni dah 4x test dah]
dan keputusannya tetap la sama iaitu Negative!

Dah siap semua ujian dibuat, terus jumpa doktor yang bertugas.
Kelihatannya seorang doktor perempuan, masih lagi di awal 20-an maybe 27 above.

Doc : Hospital Sxxx dgn HXX  ni Sxxxxx lagi dekat dgn rumah u kan?

Saya: ya tp doktor clinik yang refer i dtg sini.

Doc: Tapi Sxxxxx lagi dekat kan?? [muka dia mcm tak puas hati]

Saya : Yer saya tahu tapi saya diarahkan utk dtg ke sini buat check up di sini.

Doc : Hurm...u punya period ni baru je sebulan lebih tak datang, apsal u sebok2 sgt ni??

Saya : Saya cuma cek mana tahu ada yang x kena [saya msih lagi boleh bersabar dgn kebiadaban doktor ni]

Doc : hey! awal laaaaa, awal sgt2! too early laaaa. u dah kawin ke??? LAGI 6 BULAN KALO AWAK TAK PERIOD BARU DTG JUMPA SAYA!! [biadap kan dia?? xleh ke cakap baik]

Saya: Eh doktor, u ingat i tak der duit ke yang u ckp mcm i ni kucing kurap ape hal?? u ingat i suka ka dtg sini?? Patut la banyak org suka pegi private lagi sebab doktor kat sini sgt biadap dan kurang ajar!!

-thanks uncle google-


Terus saya blah dari bilik doktor tu keluar terus dari klinik.
Ingat aku hadap sgt ke nak jumpa ko??
sebelum jumpa doctor tu dah ada sorg staffnurse ni sound saya
"selalu mcm ni, dah pukul 4 baru nak dtg!!"
Pn staffnurse, awak habis keja pukul 4 ke pukul 5ptg???

inilah yang terjadi pada saya dan suami jumaat lepas..
bukan suka2 kami nak pegi hospital..
banyak lagi benda yang boleh buat..
tapi kenapa sedemikian rupa layanan yang kami terima?
Inikan produltiviti kakitangan awam utk rakyat?
Jika begini lah gayanya..ubah la sikap tu.
saya sebagai kakitangan awam turut malu dgn sikap sebegini.

Budi Bahasa Budaya Kita!!~

[p/s: tak boleh ke cakap baik-baik dgn patient? bukannya saya pekak pun yang awak nak tengking-tengking, marah-marah kami. terpikir sejenak, masih ada lagi doktor dan kakitangan sebegini pada zaman skrg kan? ]

15 komen:

Kasmawati Jaafar on Oct 12, 2010, 11:27:00 AM said...

betul tu! rasanya semua orang pernah kena macam ni. bukan nak kata, tapi mostly kakitgan jbtn2 kerajaan memang selalu biadap macam tu. kenapa ek? mmg bagus u sound doc tu macam tu. biar dia rasa sikit. itupun kalau dia ada perasaan la..

Lalinkfyza on Oct 12, 2010, 1:19:00 PM said...

kaswawati:
hopefully doctor tu sedar tanggungjawab die. kot ye pun cakap elok2 sudah..jgn nak hendik2 org. biadap sungguh. saya tak sangka langsung perkara mcm ni masih ada lagi pada zaman skrg :((

LyNn HaMzAh on Oct 13, 2010, 8:50:00 AM said...

huh...memang biadap sungguh la diorang nie...apa kata fiza buat jer report bertulis pada kementerian kesihatan tentang kakitangan kat hospital tu...biar padan ngan muka diorang...

Lalinkfyza on Oct 13, 2010, 12:01:00 PM said...

kak lyn:
saya dah buat report bertulis dah dekat customer care centre Hospital yang berkenaan selepas kuar dr klinik tu. :))

nazirulhazwan~ on Oct 13, 2010, 4:01:00 PM said...

fishhhtaankkk!!
klu saya, jujur sy ckp mmg sy da tebalikkan meja die!kompen.
kurang ajar. klu dapat lempang la.

p/s : saya lg bermulut krg ajar dgn org yang krg ajar

Lalinkfyza on Oct 19, 2010, 10:11:00 AM said...

kobEj0rdan~ :

Tue la geram giler husband saya marah apsal tak cakap kat dia nak bg hadiah sekaki dua. geram betol la~

anyways thanks for support me :))

kyle on Oct 19, 2010, 11:10:00 AM said...

6 bulan baru jumpe die? klu betol2 pregnant, 6 bulan dah kembong giler dah, perlu jumpe die lagi ker? sokong, bukan sume doc, tapi kebanyakan doc yg sy pernh jumpe kat hospital pon camtue, huhu, hampeh...bukan takat doc, frontdesk tmpt lain mcm imigresen pon semacam je, haiz....tula, budi bahasa budaya kita, xelok xelok.....

Lalinkfyza on Oct 19, 2010, 12:27:00 PM said...

kyle:
betul tu tapi tak semua doktor kat jabatan kerajaan ni mcm tue. ada jugak doktor yang mmg sgt polite bila bercakap dgn patient cuma ni la kerana setitik nila rosak susu sebelanga ni.

Amyna on Oct 19, 2010, 12:43:00 PM said...

sungguh kurang sopannn.Hampagass!! Pren myna pun pernah kena macam tu pren. sakit sangat hati.. pren sabar ya. kes kita sama..menanti zuriat :-)

myna pernah lepas kat blog coz sakit hati sangat.. hanya Allah yang maha mengetahui.. ni link nya http://amyna2109.blogspot.com/2010/03/perasaan-semalam.html

hati jadi sakit sangat2. sangat sakit.. NgokNgek..Ya Allah :-(

Lalinkfyza on Oct 21, 2010, 11:27:00 AM said...

tq amyna..
semoga suatu hari nanti Allah mendengar permintaan yang satu ini =)

hasizz on Oct 24, 2010, 6:40:00 PM said...

biadapnya doc tu. Punyalah org baik3 dtg. Tapi selalunya mmg mcmtu kan..kat sini pun ada jugak doc yg macam tu. Erm.. Sabar lah sis...

Semoga ada rezeki lain kali :)

Cik Nathrah on Oct 25, 2010, 4:39:00 PM said...

nyirapnye baca entry ni..patutnya doktor kena berlemah lembut dg patient..hee..trok! memalukan je.

Ellen on Oct 27, 2010, 8:39:00 AM said...

adoii...aparah Dr tu..kalo ellen sudah ngamuk kat sana...laporkan saja pada pihak yang berkenaan, baru padan muka dia tu yang hmm...

Lalinkfyza on Oct 27, 2010, 10:21:00 AM said...

kak ellen:
tu la pasal..saya dah buat complain dah pun dan harapnya Dr. tersebut dpt hukuman yang setimpal dgn sikap dia..apa salahnya dia ckp baik2 kan? setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya.

Lalinkfyza on Oct 27, 2010, 10:22:00 AM said...

hasizz: betul tu..apa salahnya dia ckp baik2 kan?

cik natrah: thanks sis :)

Related Posts with Thumbnails